Primer document: el trasllat de Castelló de la Plana
1 de març de 2006
S'incorpora a la base de dades el primer document de la col·lecció. Donat que la Universitat Jaume I està ubicada a la ciutat de Castelló de la Plana, ens ha semblat lògic que el document que iniciara aquest arxiu fóra el relatiu a la llicència atorgada l'any 1251, per tal que la ciutat de Castelló puguera traslladar-se de la primitiva ubicació al costat del castell de la Madalena, a la zona plana del terme municipal. Sens dubte es tracta del document més important de la història de la ciutat

1251, setembre 8. Lleida
Jaume I dóna llicència a Eiximèn Pérez d’Arenós, lloctinent seu al regne de València, per tal que puga canviar la ubicació de la vila de Castelló de Borriana, als pobladors de la qual fa exempció d’alguns imposts
Arxiu Històric Nacional. Madrid. Clergat. Pergamins. Carpeta 2222, nº 3. Original
Gozalbo Gimeno, Daniel. El permiso de traslado de la villa de Castellón de 1251. Castelló 2003.

Noverint universi quod nos, Jacobus, Dei gratia rex Aragonum, Maioricarum et Valencie, comes Barchinone et Urgelli et dominus Montispesulani; per nos et nostros damus licentiam et integram potestatem vobis, dilecto nostro dompno Eximino Petri de Arenoso, tenenti locum nostrum in regno Valencie, quod possitis mutare villam Castellionis de Burriana in quocumque loco videbitur vobis, infra terminum ipsius castri Castellionis.
Concedentes quod omnes populatores qui in dicta villa habitaverint vel in ea domos et ortos habuerint, habeant ipsi et eorum successores, imperpetuum, franchos et liberos, sine omni censu, tributo, usatico, servicio, et qualibet alia exactione quam nobis vel nostris vel alicui persone pro ipsis domibus et ortis nunquam facere teneantur.
Datum Ilerde VI idus septembris anno Domini Mº CCº Lº primo.
Sig+num Jacobi, Dei gratia regis Aragonum, Maioricarum et Valencie, comitis Barchinone et Urgelli et domini Montispesulani.
Testes sunt: [1ª col.] G. de Montecatheno. [2ª col.] Carrocius, R. de Timor. [3ª col.] G. de Aquilone. J. de Rocabertino.
Sig+num Guillermi de Rocha, qui mandato domini Regis pro G. Scriba, notario suo, hec scribi fecit, loco die et anno prefixis.