Logo UJI
ARXIU VIRTUAL JAUME I
Documents d'època medieval relatius a la Corona d'Aragó
Dos documents de Jaume I relatius a Cocentaina
6 de febrer de 2009
El senyor Ricard Banyó i Armiñana ens ha enviat la transcripció de dos documents relatius a Cocentaina, procedents dels llibres de la Cort del Justícia de la població, que ja van estar publicats per ell mateix l'any 1980, a la Revista de l'Institut d'Estudis Alacantins, 29, pp. 97-111. Amb aquesta nota volem agrair públicament la seua amabilitat envers aquest Arxiu

1268, setembre 13. Lleida
Jaume I ordena que siguen reconegudes les divisions de terme que han fet per manament seu Doménec Marqués i Berenguer Escrivà entre Cocentaina i els diversos llocs veïns
Arxiu Municipal de Cocentaina. Cort del Justícia, 1269-70, s.f.
Publicats per Ricard Banyó i Armiñana, a la Revista de l'Institut d'Estudis Alacantins, 29, gener-abril 1980, pp. 97-111. La trascripció ens ha estat lliurada el 6-2-2009 pel propi autor

Hoc est translatum bene et fideliter sumptum a quadam litera domini regis in papiro scripta, cum eius sigillo minori cere in dorso impresso, videlicet IIIº nonas aprilis anno Domini Mº CCº LXº nono:
.
Jacobus, Dei gracia rex Aragonum, Maioricarum et Valencie, comes Barchinone et Urgelli et dominus Montispesulani.
Fidelibus suis universis hominibus de Alcoy, de Agres, de Perpuxen, de Planes, de Travadel, de Benaguila et de Cocentaina; salutem et graciam.
Mandamus vobis quot sententiam quam Dominicus Marques et Berengarius Scriba tulerint seu tulerunt de mandato nostro, in facto termino de quibus est contentis inter vos, homines de Cocentaina ex una parte, et vos homines predictorum locorum ex altera, firmam habeatis [.....] missiones quas predictus Dominicus Marques et Berengarius Scriba fecerunt racione divisionis dictorum terminorum [.....]eisdem persolvatis.
Et hoc racione aliqua non mutetis.
Datum Ilerde, idus septembris anno Domini millessimo CCº LXº octavo.

1269, febrer 11. València
Jaume I ordena als seus oficials de Cocentaina que sobre l'assumpte d'Abradin i de la lleuda dels peixos de la mar, actuen de la mateixa manera que ho fan a Xàtiva
Arxiu Municipal de Cocentaina. Cort del Justícia, 1269-70, s.f.

Fidelibus suis iusticiis et hominibus Cocentayne, salutem et graciam.
Mandamus vobis quatenus super facto Abradini utamini pro ut utuntur in Xativa, et super facto lezda piscium maris similiter.
Et hoc alicuot non mutetis.
Datum Dertuse IIIº nonas iulii anno Domini Mº CCº LXº nono.